Rijles voor slotracers

Racen is een psychologisch spelletje. Houd je zenuwen in bedwang. Veel racers denken dat een race beslist wordt in de eerste bocht. Het komt vaak voor dat 1 of meer racers er al bij de eerst bocht zijn uitgevlogen. Het is verstandig om voorzichtig van start te gaan. De race wordt ook niet gewonnen in de eerste drie ronden. Het is zaak geconcentreerd te beginnen. Laat het maken van fouten over aan de andere deelnemers van de wedstrijd.

Blijf in de baan. Je verliest veel tijd als je auto uit de baan is gevlogen. Door van de baan te raken loop je achterstand op, die je op de baan moet goed zien te maken. Probeer de tegenstanders niet uit de baan te duwen. Het is zeer verleidelijk om in de binnenbocht je tegenstander een duw te geven, maar de meeste racers sneuvelen bij een dergelijke poging zelf in de vangrail.

Volg je eigen strategie. Zo doet men dat ook in de Formule-1. Probeer je te concentreren op je eigen race. Je racet het snelste als je in een bepaald ritme kunt volhouden. Let niet op fouten die door anderen worden gemaakt. Luister vooral niet naar commentaar van andere racers. Geoefende racers proberen snelle tegenstanders uit de concentratie te halen door prikkelende opmerkingen te maken. Probeer je zoveel mogelijk af te sluiten van je omgeving, maar wees alert op instructie van de raceleiding.

Veel racers rijden te voorzichtig om niet van de baan te vliegen. Door op de rechte stukken vol gas te geven en op tijd te remmen voor de bochten kan op een eenvoudige wijze een snelle ronde worden gereden. Probeer het eerder genoemd ritme in je race te ontdekken zodat je in een bepaalde trance raakt. Als je van te voren een risicoanalyse maakt van het circuit, verminder je de kans dat je onnodig van de baan gaat. Hiermee wordt bedoeld dat je bedenkt waar je vol gas kan gaan en welke bochten je voorzichtig moet nemen.

Aan de leiding komen is eenvoudiger dan eerste te blijven. Bij sommige racers verslapt de concentratie zodra zij aan de leiding komen. Nogmaals, slotracen is een psychologisch spelletje. Tactiek en techniek zijn belangrijk, maar de racer die zijn zenuwen het beste onder bedwang kan houden is vaak de winnaar.

Digitaal slotracen
Met digitaal slotracen komt er weer een ander fenomeen om de hoek kijken; het met meerdere slotcars tegelijkertijd op twee sporen rijden. Je kunt hierdoor snel afgeleid worden. Het is de kunst om je zoveel mogelijk op je eigen auto te concentreren. Niet alleen de crashes van je racegenoten leiden af, maar ook het commentaar dat men geeft. Ook hier geldt, met een goede concentratie behaal je goede resultaten.

Xlot Ferrari F430

In 2008 kwamen de eerste twee modellen van Xlot op de markt. In september 2009 heb ik de Porsche 997 al getest. Ik was toen gematigd enthousiast. Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer plezier in het racen en sleutelen aan het model van Xlot. Eind vorig jaar heb ik ook de Xlot Ferrari F430 aangeschaft. Wegens tijdgebrek had ik geen gelegenheid het model in het elkaar te zetten. Inmiddels is de kit gebouwd. De Ferrari F430 wordt namelijk in onderdelen geleverd. Er wordt gezegd dat Ninco niet de licentie had om het model kant-en-klaar te leveren.

In het kleine doosje waarop het model is bevestigd, zitten de onderdelen. Erg knap van het merk om al die losse onderdelen in het doosje te proppen. Naast de onderdelen zitten er nog twee handleidingen (chassis en aandrijving) bij. Die heb je zeker nodig als je niet een voorbeeld hebt. Ik heb het chassis van de Porsche gewoon nagebouwd.

Het bouwproces neemt zo’n anderhalf uur in beslag. Het gereedschap zit ook in het doosje, maar het is toch handiger als je echt gereedschap gebruikt. Ninco heeft dit dan ook in het assortiment opgenomen. Ik gebruik het gereedschap dat ik nodig had voor mijn Plafit modellen. Nu ik het toch over Plafit heb, het materiaal van dat merk is beter dan Xlot. Tijdens het bouwen verboog ik een onderdeel van het Xlot chassis zonder dat ik dit in de gaten had. Gelukkig kon ik het gewoon herstellen, maar de kwaliteit kan dus beter.

Het kapje zit strak in de ‘lak’. De auto is zeer goed gedetailleerd. Ondanks het feit dat de spiegels flexibel zijn, is er toch een bij mij afgebroken en dat laat zich slecht herstellen. Eenmaal eraf, dan is het min of meer blijvend, want dan breekt het steeds weer af.

De bevestigingspunten voor het chassis zijn door Ninco scheef op het kapje geplakt. Foutje van de zaak, maar dit laat zich wel herstellen. Voorzichtig heb ik ze eraf gesneden en opnieuw (op de juiste hoogte) weer vastgeplakt.

Het tandwiel is van plastic en is lastig op de as aan te brengen. Dat vergt enige inventiviteit. De ‘pro’ tandwielen zijn wel van aluminium en kunnen met een schroefje worden vastgezet. Jammer dat Ninco bezuinigt op dit model door een plastic tandwiel mee te leveren.

De spoorbreedte van de Ferrari is iets breder dan de Porsche. Ook is de wielbasis langer bij de Ferrari. Ondanks dat hetzelfde (basis)chassis wordt gebruikt, heb je dus daadwerkelijk met twee verschillende modellen te maken.

De Xlotcars laten zich goed besturen. Het weggedrag is goed te controleren. Als je overstapt van een lichte 1:32 slotcar (zoals een NSR Mosler) naar een Xlot model dan is het wel even wennen. De Xlot auto lijkt dan log en loodzwaar te zijn. Dat is ook logisch, want de auto van Xlot is drie keer zo zwaar dan een 1:32 plastic slotcar.

Als je eenmaal aan het racen bent, dan vind je het snel ‘lekker racen’, dat garandeer ik jullie!

Pleasuredome 2010

Mijn eerste racebaan van hout is Pleasuredome 2010. Deze baan is gebouwd in de zomer van het jaar 2010. Het bouwen van een racebaan van Mdf is heel veel werk. Het is en blijft volledig handwerk. Je moet alles zelf bedenken en uitvoeren. Als het goed is, kun je trots zijn met het resultaat. Ik ben trots op wat ik bereikt heb. Van te voren had ik nog nooit een freesmachine in mijn handen gehad. Je bent nooit te oud om te leren, dat blijkt wel.

Deze racebaan valt onder de noemer ‘design racebaan’. Mijn vorige baan, Pleasuredome 2009, de witte iTrack, zoals deze door iemand op een slotforum werd genoemd, viel ook in die categorie. Deze baan is ook sober van opzet. Dat heeft twee redenen. Ten eerste vind ik het gewoon mooi, om het met strepen uit te voeren. Ten tweede is het gebrek aan scenery ook van praktische aard, want ik race met modellen van verschillende schaalverhoudingen; namelijk 1:24, 1:28 en 1:32. Scenery objecten daaraan aanpassen, is ondoenlijk, lijkt mij.

Specificaties
Bouwperiode: zomer 2010
Type: Mdf
Koper tape: Copper Foil 3/16¨ x 36 yds, 4,8 mm (.00125) made in U.S.A.

Rijrichting: rechtsom

Lengte baan 1: 1067 cm
Lengte baan 2: 1130 cm
Lengte rechte stuk: 278 cm

Aantal linker bochten: 2
Aantal rechter bochten: 4

Afstand tussen de sporen: 10 cm
Afstand buitenste spoor tot ‘bandenstapel in bochten’: 11,5 cm
Afstand buitenste spoor naar rand tafel: 14 cm

Afmeting: 380 cm x 223 cm

Tijdmeting
Lichtbrug: verbouwde DS Racing brug
Baanteller: DS Racing Lap Counter Crono DS 200
Telemetrie: Slot.it Track Interface

Regelaars: (4x) Slot.it SCP-1

Telemetry interface software
PC Lapcounter software

Darda racebaan

Uit de statistieken van deze blog heb ik gemerkt dat er veel gezocht wordt naar de ‘Darda Racebaan’.

Wat is dat? Misschien ken je de naam niet, maar het speelgoed wel. Op de site Darda-Winkel wordt de Darda Racebaan omschreven als ‘De snelste racebaan in de wereld – zonder batterijen’.

Verder beschrijft men de Darda racebaan als volgt:
Een Darda racebaan is weer helemaal HOT. Auto Racebanen van Darda zijn gemaakt van kunststof. De speciale autootjes van Darda, die zijn voorzien van een frictiemotortje, kunnen op deze baan grote snelheid maken en daardoor ook scherpe bochten en loopings maken…. Trek de race auto achteruit en laat hem door loopings en over objecten vliegen. Urenlang racebaan speelplezier met Darda!

De Darda Racebaan heeft dus niets te maken met een racebaan van Scalextric, SCX, Carrera of Ninco. Darda racebaan heeft geen verband met de racebaanhobby zoals Racebaaninfo.nl (racebaaninfo.blogspot.com) deze promoot.

Cars Racebaan

De Cars Racebaan van Mattel is geen echte racebaan, zoals de racebaan van Carrera, Ninco, SCX of Scalextric die via Racebaaninfo.nl worden gepromoot.

Mattel heeft onder andere de Piston set. De Piston set van Mattel is een leuke starter set dat zich uitvouwt tot een complete race track! Net als in de Cars film racet Lightning McQueen de baan rond. Je kunt ook je favoriete momenten uit de Disney/Pixar film Cars naspelen met dit leuke speelgoed van Mattel.