L-O-L-A Lola, lo lo lo lo Lola

Al een paar jaar timmert Thunderslot aan de weg met prachtige slotcars. De Lola T70 MKIII is een super snelle auto, die met gemak alle klassiekers verslaat.

Well, I’m not the world’s most physical guy,
But when she squeezed me tight she nearly broke my spine
Oh my Lola, lo lo lo lo Lola

Well, I’m not the world’s most passionate guy,
But when…

thunderbolt lola

Review Thunderslot Lola T70 MKIII
Thunderslot is een relatief jong merk dat slotcars produceert. In 2015 besloot de ontwerper Giovanni Montiglio, tot op dat moment werkend voor NSR, voor zichzelf te beginnen. Samen met manager Armando Bizzotto en medewerker Linda Lisè vormen zij de staf van het merk Thunderslot. In diverse uitvoeringen heeft het merk de Lola T70 op de markt gebracht. Onder slotracers is dit model met applaus verwelkomd. In dit artikel behandel ik mijn ervaringen met de Lola T70 MKIII met productnummer CA00101S/W (dat is de rode).

Op de houten thuisbaan van Marc Stouten, het Souterrain, zette een clubracer de gele versie van dit model op de baan. De auto maakte onmiddellijk indruk op mij: de looks, souplesse en snelheid van de auto vielen onmiddellijk op.

In eerste instantie zie je dat deze slotcar past tussen de modellen van het Italiaanse merk NSR. Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk, omdat de ontwerper eerst voor dat werk heeft gewerkt, maar onder het kapje zie je duidelijke verschillen.

thunderbolt lola

Mijn model kreeg ik in eerste instantie niet open. De schroeven wijken af van de standaard, namelijk Torx T6. Met veel moeite kreeg ik met een nieuw aangeschafte Torx schroevendraaier de wel auto open. Helaas bleek later toen het kapje weer op het chassis zat, dat ik weer moeite had om het open te maken. De voorste schroeven werkten prima, maar de achterste was het probleem. Ik heb de schroeven vervangen door standaardschoeljes van andere slotcars en nu heb ik geen problemen. Ik zou hier geen melding van hebben gemaakt, als ik de indruk had dat dit een op zichzelf staand probleem was. Dat is niet zo. Van andere hobbyisten heb ik dezelfde klachten gehoord. Klachten worden – indien nodig – keurig door de winkelier/importeur opgelost. Overigens heeft het merk een geschiedenis met ’schroefjes’. Op twee internationale slotfora las ik dat schroefjes bij de kit ontbraken bij de eerste auto. Dat is vervelend, maar lastiger is als je de auto niet open kunt maken, omdat de schroeven te vast zitten. De schroefjes; een verbeterpuntje zullen we maar zeggen. Maar ik wil benadrukken – dit heb ik gezien en gehoord – dat Slotracing2go altijd de klant tevreden stelt, zodat er met de auto geracet kan worden.

Net als bij NSR neemt men het niet zo nauw met de exacte schaalverhoudingen. Dit model is platter en breder dan zou moeten. Wellicht ken je de uitvoering van Fly van deze Lola. De versie van Thunderslot is korter, smaller en de wielbasis is korter. Door de constructie ligt de auto lager op de baan, dat ten goede komt aan de wegligging en snelheid. En daar is het natuurlijk allemaal om te doen. Thunderslot heeft een auto op de markt gebracht dat de zeer snelle Mosler van NSR kan verslaan. En bij Classic races is de Thunderslot steevast te vinden in de hoogste regionen.

lola thunderslot

Qua prijs en kwaliteit zijn de modellen van Thunderslot te vergelijken met NSR. Beide merken leveren high-end slotcars waar weinig aan getuned moet worden. Omdat ik op een baan race waar siliconen verplicht zijn, heb ik het standaard rubber vervangen voor blauwe banden van Slot Angels. Aangezien deze banden vrij los op velgen zaten en niet deze banden nog wilde vastplakken, ben ik de open velgen vervangen door dichte velgen van slot.it. Heb wel een paar ringtjes op de assen geplaatst om te voorkomen dat de brede Slot Angels bij het chassis aanlopen.

De sidewinder motor zit met twee inbusschroefjes vast, waardoor het niet nodig is de motor vast te lijmen. De ‘short-can’ 12,5 volt motor draait 21.500 toeren en de overbrenging is 32:11 (plastic tandwielen).

Thunderslot levert de auto zonder magneten, maar er is ruimte voor drie (slot.it) magneten.

Het schoentje van de Lola heeft een aparte vormgeving. Deze lijkt geschikt te zijn om te racen op zowel plastic als op houten racebanen. Met kleine schroefjes worden de busjes van de motordraden tegen slepers geklemd. Ik vind het een mooi systeem.

De velgen van de achterwielen zitten vast met imbusschoefjes. De voorwielen niet. De hoogte van de vooras is wel verstelbaar.

Zoals gezegd: soepel en snel. Een heerlijke auto om mee te racen.

In Nederland wordt Thunderslot vertegenwoordigd door Slotracing2go (Kaatsplein 8, 8748 BZ Witmarsum. Email: info@slotracing2go.nl).

 

Slotkalender.nl: de site over wedstrijden en evenementen

Een uitstekend initiatief van Jacqueline en Guus van Slotracing2go.nl: Slotkalender.nl. Dit is een site met een actueel overzicht van slotracewedstrijden en evenementen. Op deze site vind je (later) ook reglementen en uitslagen van wedstrijden. Ik hoop dat iedereen die iets betekent in de wereld van het slotracen informatie aanlevert aan de redactie van de Slotkalender.nl, opdat het actueel en relevant is en blijft.

Interview met Alex Malherbe

Alex Malherbe heeft oog voor detail. Lees het interview en bekijk de foto’s van zijn racebaan.

Alex malherbe

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Alex Malherbe en ik werk met kinderen met een handicap en met een laag verstandelijke beperking. Dus ik heb te maken met sociale problematiek, soms agressie en pubergedrag. En ik werk al 30 jaar in de zorg, heb ervaring in allerlei takken hiervan.

Alex malherbe

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?
Ik ben zeker een autoliefhebber maar volg de sport niet echt. Met Max Verstappen zit ik wel op het puntje van mijn stoel. En een keer in Luxemburg was er een autorally. Vriendin ging wandelen in het bos, ik ging kijken. Mijn autokeuze is meestal wel wat apart, ik heb 33 jaar een Ford Taunus uit 1959 gehad, maar die heb ik verkocht. Nu rij ik in een Jaguar XK8; feestje!

Alex malherbe

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?
Vrienden van mij begonnen ermee. Het leek me voor kinderen bestemd, kende dat nog uit mijn jeugd. Maar een week later had ik 2 slotcars, nog een week later een eigen baan.

Race je regelmatig met anderen?
Niet zo veel meer. Een aantal vrienden zijn er mee gestopt. Ik ben nog de enige die van tijd tot tijd mensen uitnodigt om te racen. Een andere vriend die er veel mee doet, woont aan de andere kant van het land.

Alex malherbe

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?
Ik werk onregelmatig in nachtdiensten, dus ik kan niet altijd naar slotcar beurzen. Maar als ik kan ga ik wel. Leuke koopjes, en originele auto’s te koop. Ook slopers om op te knappen. Ook leuk om oude bekenden uit de slotrace wereld te zien daar.

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?
Mijn favoriete merken; Scalextric, Sideways, SRC, NSR en de oude Fly zijn merken waar ik veel auto’s van heb.

Alex malherbe

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?
Niet echt, al heb ik wat auto’s in de kleuren van JPS. Verder Dodge Charger en Challenger vind ik erg mooie auto’s, daar heb ik er nogal wat van. Ik heb wat oude race auto’s maar die knap ik op, zijn dus niet origineel meer maar rijden wel erg leuk. Ook F1 auto’s zoals van Policar. Niet te hard mee rijden, want ze zijn erg mooi gemaakt.

Verder Can Am zijn bizarre modellen en grote Amerikaanse bakken. Porsche 911 was lang in de picture, nu is dat meer Jaguar.

Wat is je favoriete merk voor slotcars?
Ik heb niet echt een favoriet merk voor slotcars, mijn verzameling houdt veel merken in, Europees, Amerikaans, Japans. F1. Fast & Furious, Amerikaanse V8, Jaguar, oude jaren ’50, ’60 en ’70 auto’s.

Alex malherbe

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft? En welke staat er op je verlanglijstje?
Laatst aangeschaft; March 701, Chris Amon, Spa 1970. Erg mooie auto van het merk Policar, rijdt goed. En de Ford Falcon “interceptor” Mad Max van Scalextric. Die heb ik meteen wat realistischer gemaakt. Modder, stof, Bull Bar en kogelgaten. Dat doe ik wel meer met auto’s. “De zaag erin” Als modelbouwer vind ik het leuk om auto’s te verbouwen. Voor echte verzamelaars ben ik een ketter. Ook het maken van de scenery is een belangrijk deel van de hobby. Die omhelst de jaren ’50 tm 2000. Ik verander de scenery van tijd tot tijd. Momenteel rijd ik in een Western stadje.

Dan heb ik weer een autosloop of een Fast & Furious achtergrond. Verder nog plannen voor een circuit jaren ’60, en Azië 2003. In Vietnam kocht ik enige auto’s 1:32. Dat is daar speelgoed voor kinderen. dus ik had wat bekijks van het personeel. (“Really you want have?”) En zo serieus neem ik de scenery ook weer niet, Napoleon Bonaparte verschijnt ook wel eens ten tonele, net als Jansen & Jansen uit Kuifje. En ik zet er voor de lol ook wel eens een dinosaurus tussen, als het maar “sfeer” geeft.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur? Hout of plastic?
Ik heb ooit gereden op MDF, dat rijdt prachtig soepel. Zelf rijd ik op oude Fleishmann baanstukken. Rijdt ook goed, het plastic gaat niet vervormen zoals met Scalextric.

Alex malherbe

Heb je een vaste racebaan?
Ik heb een vaste racebaan. Toen ik een huis ging zoeken, deed ik een bod op een oude winkel. Dáár kon je een grote baan maken! Helaas ging het niet door. Nu bevind de racebaan zich in de grootste slaapkamer. Tot verbazing van mijn vriendin. Helemaal toen ik haar vertelde dat ik eigenlijk mijn huiskamer wilde ombouwen tot racebaan. (Ik woon alleen) Nu proberen mijn vrienden me zover te krijgen… ik sluit niets uit…

Welke randapparatuur gebruik je?
Het technische gedeelte laat ik aan vrienden over, omdat ik nogal eens “technische rook” veroorzaak. Die vrienden hebben in een dag de hele baantafel gemaakt. Een ander heeft de baan ontworpen. Ik heb voor elke rail een trafo, die ik met een schakelaar om kan draaien. Dus ik kan de andere kant op rijden, wat het erg afwisselend maakt. Dus; zonder mijn vrienden had ik niet zo’n mooie baan gehad.

Alex malherbe

Ik heb geen tijdwaarneming op de baan. Als het maar leuk en mooi rijdt, haast heb ik nooit. En ook zonder haast kun je lekker racen. Geen stress van miliseconden.

Heb jij een slotrace ergernis?
Onsportief gedrag; auto’s veranderen tegen de regels in, en dan geen openheid van zaken geven en ontkennen.’Close racing” kun je dan wel vergeten, die ander moet en zal winnen, ook al rijden ze mooie auto’s kapot. Om die reden ben ik bij een Slotrace club vertrokken. Wel jammer, want verder was de sfeer goed met leuke mensen.

Alex malherbe

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?
Ik heb er niet zo veel mee, ik rijd merendeel alleen. Voor een kleine baan is het niet handig denk ik. De opzet is wel leuk; pitstop, rijden op dezelfde baan, en inhalen. Wat ik heb gezien was dat je dan wel moet rijden met magneet. Verder was het een erg lawaai van het “geklak” door de auto’s op de rails. Ik rijd zonder magneet, en soms maakt een matige wegligging het juist leuk. Zo heb ik bij een aantal auto’s motoren gemonteerd, die niet remmen. Moet je inschatten hoe snel je de bocht kan nemen.

Ben je actief op slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?
Ik ben niet actief op Slotfora, ik kijk het meest op Marktplaats naar auto’s, die ik toch niet koop.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?
Nergens, al heb ik al jaren een idee voor een eigen site. Maar ja, met 1000 ideeën en 100 hobbies komt het er maar niet van… Ik heb wel veel foto’s van mijn baan, en ook foto’s van de Scalextric importeur in Thailand. Mr. Ryder. Die heb ik daar bezocht. Maar dat is ook al weer 10 jaar geleden.

Alex malherbe

Alex, bedankt voor dit interview. Prachtige foto’s heb je ingezonden. Veel raceplezier.

 

Racen met of zonder magneet?

Een nieuwe slotcar wordt meestal uitgebracht met een magneet. Is het nodig om met een magneet te racen of kan een auto ook bestuurd worden zonder magnetische krachten.

Traction magnet
In 1973 bracht het merk Cox de eerste slotcar uit met een magneet (traction magnet). De magneet werd daarmee nog niet een standard uitrusting van een racebaanauto. Grote merken van plastic racebanen, zoals Fleischmann, Scalextric en Carrera gebruikten nog geen magneten in de jaren zeventig en tachtig. Vanaf de Viper van Fly zijn magneten in slotcars gemeengoed geworden.

Met een magneet vliegt een auto minder snel uit de bocht
De metalen rails trekt de auto naar de baan. Dit is een voordeel, maar er zijn meer nadelen. Een auto met een magneet vertoont een onnatuurlijk rijgedrag. Driften is bij sommige merken nagenoeg niet mogelijk. Bij hoge snelheid zie je de auto dus niet driften en vliegt de auto opeens – zonder dat het gedrag van de auto dit aankondigt – uit de baan.

De snelheid van auto’s met sterke magneten is te hoog
Gevolg van een crash kan grote schade zijn. Ouderen en kinderen vinden het lastig om een hele snelle auto te volgen op de baan. De ene magneet is de andere niet. De magnetische kracht verschilt van magneet tot magneet.

Meten is weten
Door gebruik te maken van een ‘Magnet Marshal’ kun je magneetkracht meten en de auto’s gelijkwaardig maken door de positie van de magneet te verhogen. Het is dus lastig om twee gelijkwaardige modellen op de baan te zetten, zonder de magnetische kracht aan te passen.

Kun je een magneet zomaar uit de auto halen?
Ja en nee.

Ja, een magneet kun je vrij eenvoudig uit het model verwijderen.

Nee, de fabrikant heeft de auto zonder magneet nooit getest. Het is dus de vraag hoe de slotcar presteert zonder magneet.

Afhankelijk van de racebaan (de ondergrond) kun je een magneet verwijderen zonder aanpassingen te verrichten. Baanstukken van Ninco en Carrera zijn ruw genoeg. Gewoon iets minder snel racen (neem voor lief dat de rondetijden omhoog schieten). Op deze racebanen vertoont een auto zonder magneet een mooier rijgedrag. Bij gladde racebanen is de bandenkeus van vitaal belang.

Downforce
Er zijn ook slotracers die na het verwijderen van de magneet de ‘downforce‘ verbeteren door de auto’s te verzwaren met lood. Magneetloos slotracen stelt hogere eisen aan de modellen, want oneffenheden komen sneller aan het licht. Een auto met kromme onderdelen (chassis, assen etc.) kan met een magneet ook snel zijn, omdat de auto hoe dan ook tot de baan wordt aangetrokken. Als de magneet uit de auto wordt gehaald, zal zo’n slotcar veel stuiteren en daardoor snelheid verliezen.

Racen met of zonder magneet?
De meeste thuisracers trekken zich nergens wat van aan en racen met de modellen zoals ze zijn gekocht. Daar is niets mis mee. In het clubcircuit wordt over het algemeen niet met magneten geracet. Veel slotracers vinden dat je bij racen zonder magneet vaardiger moet zijn.

Racen zonder magneet

Veelgestelde vragen aan Racebaaninfo.nl

RacebaanInfo.nl bestaat sinds 1 augustus 2005. Geregeld verzoeken lezers om hulp of stellen vragen uit pure belangstelling.

De 7 meest gestelde vragen zijn:

Welk racebaanmerk is het beste?
Op deze vraag zal ik geen concreet antwoord kunnen geven, omdat dit altijd afhangt van persoonlijke smaak en ervaring. In Nederland zijn er vier merken die de markt bepalen, namelijk Carrera, Scalextric, SCX en Ninco. Maar SCX en Ninco zijn in grote problemen, dus is het verstandig om of Carrera of Scalextric te kopen als je een kant en klare racebaan wilt. Dit zijn overigens 1:32 racebaansystemen, waarop de auto’s uitwisselbaar zijn, als je analoog racet. Digitale sets zijn nu een goede keuze, maar je bent dan wel merk gebonden. Er zijn nog tientallen merken die alleen modellen leveren, zoals NSR, Avant Slot en Slot.it.

Maar, wat zou jij nou kopen?
Nu race ik het liefste op een racebaan van hout, maar Carrera is mijn favoriete racebaanmerk vanwege het fijne oppervlak van de baanstukken. Maar nogmaals, dit is zeer persoonlijk en geeft geen garantie dat jij daar ook tevreden mee bent. De auto’s van NSR en Slot.it (1:32) hebben mijn voorkeur. Ik race tegenwoordig met Carrera Digital, met 1:24 auto’s. Ik heb een aantal modellen van Carrera en BRM waar ik veel plezier aan beleef.

Hoe maak ik een partij oude baanstukken schoon?
Regelmatig komen er vragen binnen over het onderhoud van oude baanstukken die men op zolder heeft gevonden. De baanstukken kun je afgewassen, zodat al het stof verdwijnt. Droog ze goed af en laat ze een nachtje liggen voordat je ze gaat gebruiken. Als je daarna de geleiderails schoonmaakt met een doek met daarop een beetje wasbenzine, dan zien ze er weer als nieuw uit.

Is mijn oude racebaanauto veel geld waard?
Waarschijnlijk niet, maar er is een manier om daar achter te komen en dat is het model te koop aan te bieden. Hiervoor kun je naar een beurs gaan en je auto daar aanbieden. Ebay en Marktplaats zijn websites waar je auto’s te koop kunt aanbieden (stel wel een minimumbedrag vast, anders word je misschien gedwongen je auto voor een paar Euro te verkopen). Een slotcar is niets waard als deze beschadigd is, tenzij het een zeer zeldzaam model is. Hetzelfde geldt voor de verpakking, want die hoort erbij.

Mijn kinderen willen ook racen. Hoe kan ik de schade beperken?
Er zijn vaders die een regelbare transformator hebben om de kinderen te laten racen. Dit is verstandig als er af en toe kinderen (neefjes) komen racen. Als je je eigen kinderen de kunst van het racen wilt leren, dan is het beter om het voltage niet aan te passen. Geef de kinderen een paar auto’s waar niet veel aan kapot kan en ze leren vanzelf de snelheid te doseren. Je zult zien dat kinderen in no-time sneller racen dan je denkt en worden ze serieuze concurrenten voor je. Als je een vaste racebaan hebt, is scenery heel kwetsbaar. Geef de kinderen een hoekje van de baan waar ze zelf kunnen knutselen en waar ze zelf hun poppetjes en huisjes neer kunnen zetten. Een kinderboerderij bij de baan geeft veel plezier voor kinderen. De racebaan geeft plezier voor groot en klein.

Waarom rijdt mijn auto achteruit?
Dit probleem is eenvoudig op te lossen. De draadjes van de motor zitten niet goed in het schoentje. Je moet ze omdraaien/wisselen. Het linkerdraadje naar rechts, en het rechter draadje naar links.

De stroomdraadjes van de motoren die tegenwoordig in een auto’s zitten, hebben meestal maar één kleur (vaak zwart). Vroeger was dat anders. Aan een motor van Fleischmann zitten twee verschillend gekleurde draadjes; een groene en een rode. De stroomdraadjes gaan van de motor naar het schoentje (de sleper) waar de sleepcontacten in zitten. Als de auto achteruit rijdt kun je die ‘stekkertjes’ omdraaien en dan rijdt de auto weer vooruit. De modellen van Carrera hebben standaard een knopje onder de auto waarmee de richting kan worden aangepast.

Hoeveel raceauto’s heb jij?
Al enige tijd tel ik de modellen niet meer, maar het zijn er meer dan driehonderd geweest. Een paar jaar geleden wilde ik alles hebben van het merk Ninco. Nu niet meer. Ik ben er simpelweg niet draagkrachtig genoeg voor om alle nieuwe modellen aan te schaffen, maar er is nog een reden. Op een gegeven moment merk je dat je geen kick meer krijgt van het aantal auto’s, maar wel van kwaliteit van de slotcars. Inmiddels heb ik al veel slotcars van de hand gedaan.

Slot.it Porsche op Pleasuredome4

Targa Florio #5

Marc Stouten heeft inmiddels de vijfde versie van zijn houten racebaan Targa Florio gemaakt. Geen praatjes, maar plaatjes, want foto’s zeggen meer dan woorden.

Targa Florio track - version 5

.