Welke Nederlandstalige websites over slotracen zijn actief?

Slotracen in Nederland en Belgie op het internet lijkt in het slop te zitten. Racebaan.com is op zwart, vele blogs staan stil, maar Racebaaninfo bestaat nog.

forbidden

Welke Nederlandstalige websites over slotracen zijn er nog? Een rondje langs de racebaansites en blogs.

Blogs en websites

JBGoodRacing
Blog. Actief.

Alphons-P
Blog. Actief.

E&L Slotracing
Actieve blog. Altijd leuk om te lezen.

Keistad Slotracing Team 
De website is niet meer actueel. Wel leuk om de digitale racebaan te bekijken.

Slotracers.nl
Niet meer actief. Staan vooral drones op.

Meijdonck
Laatste update is van januari van dit jaar, maar neem aan dat deze verzamelaar nog actief is. Misschien zijn er weinig slotcars met een Nederlandse connectie bijgekomen de laatste tijd. Hij blogt al vanaf 2006.

RoadRunner
Blogger Paul schrijft leuke stukjes over het slotracen.

PietSpeed
Buurtracen op z’n best. Actueel. Haalt ook de kranten.

Frank103
Foodblogger, met een fetish voor treintjes en racebanen.

Souterrain
Actieve slotracer die niet veel blogt.

Slotcarracerelaas
Columns van Hein Tunnissen. Top.

Slotticar
Deze blog staat even sitl, maar daar komt verandering in, hoop ik.

Slottrack
Het racebaanforum voor Nederland en Belgie. Helaas met weinig activiteit.

SlotracingAlmere Blog
Blog van JW van Slotracing Almere. Altijd actueel met leuke teksten en foto’s.

Porsche Harry
Blog, laatste bericht in januari 2017.

Twenttrack
Blog, laatste bericht in juli 2017.

SlotKalender
Nog niet zolang bestaat deze site met een overzicht van slotrace-evenementen. Mooi initiatief.

En dan zijn er nog zeker een tiental blogs die al langer niet meer bijgehouden worden.

Nu jij!

Heb jij aanvullingen op deze lijst? Heb je antwoord op de vragen? Welke site mis jij op de lijst? Lucht je hart en geef je mening. Plaats een reactie. Alvast bedankt.

Interview met Aart Kramer

Het ligt niet aan de baan, het ligt niet aan de controller, het ligt niet aan de auto, het ligt aan jou.

Wie ben je en wat doe je?
Ik werk als audiovisueel vormgever en cameraman. Voorheen deed ik dat veel voor de publieke omroepen en als freelancer in de filmwereld. Ook maakte ik veel bedrijfsfilms, video’s t.b.v. theaterproducties en webcontent.
Tegenwoordig doe ik regelmatig projecten voor een museum, exposities, audiovisuele installaties, animaties, videomontage, fotografie etc.

marklin aart kramer

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?
Slotracen is pas laat in mijn leven gekomen. Thuis hadden we een  treinbaan , Lego en een stoommachine, prachtig natuurlijk, maar een racebaan werd niet echt als “verantwoord” speelgoed gezien vermoed ik. In onze 1979 Märklin catalogus zag ik achterin de racebaanartikelen staan, en ja dat wilde ik heel graag hebben natuurlijk. Alleen dat Märklin spul was erg prijzig en Sinterklaas duwde niet eventjes makkelijk een dikke startset met kuipbochten en de hele toestand door de schoorsteen.

stabo slotcars racebaan

Heb jij een leuke slotrace anekdote?
Ik kocht begin jaren ’90 voor een paar tientjes een oude Stabobaan voor mijn broer Igor. Jaren later toen we voor het VPRO programma Waskracht! werkten en o.a. verantwoordelijk waren voor het maken van de bumpers en leaders (de korte filmpjes en aankondigingen tussen items en reportages in) bedachten we dat het leuk zou zijn om met die oude Stabobaan een bumper op te nemen. ’s Nachts hadden we de baan op de studiovloer van het VPRO gebouw uitgelegd. Met een mini camera werden alle losse opnames gemaakt. Mijn broer werd later in de shots gekeyed. Tijdens de opnames had hij flinke griep, op de setfoto is te zien dat hij het zwaar heeft. We zijn nog steeds tevreden over het resultaat, en het is natuurlijk ontzettend leuk en bijzonder om op zo’n manier geld te kunnen verdienen.

waskracht startbaan

Je kunt het filmpje op YouTube zien.

Wat is jouw grootste slotrace ergernis?
Ik heb niet echt ergernissen, misschien soms het feit dat onderdelen niet of moeilijk leverbaar zijn. Bij mijn buurman hebben we boven de buurtbaan een tekst geschreven: “Het ligt niet aan de baan, het ligt niet aan de controller, het ligt niet aan de auto, het ligt aan jou”. Met andere woorden: niet zeuren.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?
Nee ik ben nog niet op iets dergelijks geweest, maar ik denk dat het er wel eens van gaat komen.

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?
Nadat ik een toernee achter de rug had met theatergroep Hendrick-Jan de Stuntman heb ik mezelf een Scalextric Sport set met F1’s kado gedaan, inmiddels ruim 15 jaar geleden. We hebben hier ontzettend veel mee geraced en de wagentjes rijden nog steeds prima, dus dit merk bevalt me wel. Inmiddels heb ik ook 2 slot.it GT40’s en dat is natuurlijk prachtig gemaakt en rijdt super.

aart kramer

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?
Niet echt, of laat ik het zo zeggen, ik doe heel erg mijn best om de boel een beetje in de hand te houden. Een paar jaar geleden zag ik in de lokale kringloop een Märklin Sprint 1403 set liggen met 2x Porsche C6. Voor € 10,- kreeg ik ‘m mee. Ik herkende het uit de Märklin katalogus van vroeger en was direct verkocht. De wagentjes zijn degelijk gemaakt, met veel metalen onderdelen. Na het schoon maken van de baandelen, revisie van de motortjes en een paar setjes vers rubber bleek hoe fijn dat spul rijdt, ik was verrast. Het Märklin Sprint materiaal dat ik inmiddels bezit stamt allemaal van rond 1969, mijn geboorte jaar.

Laatst kocht ik  nog een startset 1409 voor weinig, hij bleek praktisch in nieuwstaat te verkeren, compleet met boekjes en folders erbij. Dank u Sinterklaas.

aart kramer marklin

Wat is je favoriete merk voor slotcars?
Märklin Sprint. Wanneer de wagentjes warm gelopen zijn krijg je die licht zoetige geur van de motortjes en controllers te ruiken, en als je dan lekker aan het rijden bent weet je dat alles klopt en geeft het echt niet meer dat je als jongen van 10 geen racebaan had.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft? En welke staat er op je verlanglijstje?
Een zilverkleurige Märklin Sprint Porsche C6, ik ben tevreden.

Heb je een vaste racebaan? Wat is het thema, vorm, idee erachter?
Ik heb een semi-permanent Sprintbaantje in onze studio, zodat er tussen het montagewerk door altijd even een rondje gereden kan worden. Het mooie van de Sprint baandelen is dat je op een klein oppervlak een behoorlijk leuk circuit kan bouwen.

Ik bezin mij op een ophijsbare tafel waarop ik iets moois kan bouwen. We proberen een baan altijd een goede “flow” te geven, een mooi ritme zodat je in een fijne cadence komt. Qua thematiek gaat mijn voorkeur uit naar de jaren ’60 en ’70; Le Mans, Targa Florio, Sebring etc. De auto’s die toen gemaakt werden vind ik bloedmooi. Het is ook de tijd waarin slotracing groot werd. Nostalgia galore!

marklin racebaan aart kramer

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?
Dat valt moeilijk te zeggen, ik heb bijvoorbeeld nog nooit op Fleischmann of Carrerabanen gereden, en ook dat schijnt heel goed te zijn. Een vriend kocht laatst een hele partij Fleischmannbaan, dus binnenkort gaan we testen. Houten banen zijn vast het beste, maar ook daar ben ik nog nooit op geweest, wie weet bouw ik zelf ooit zoiets.

Welke randapparatuur gebruik je?
Mijn broer heeft mooie DS controllers en DS tellers, tijdens onze wedstrijden gebruiken we die.

Race je regelmatig met anderen?
Ja we organiseren met enige regelmaat een weekendje racen met vrienden. Zo hebben we een keer een 24 uurs race gedaan met heuse medailles en glimmende bekers om te winnen. Maar vooral gaat het bij ons om het plezier, dus niets professioneels in clubverband met stringente reglementen en dergelijke.

aart kramer

We zijn eigenlijk een soort zondagsrijders, lekker samen oprijden en proberen je wagen zo lang mogelijk op de baan te houden, beetje magneetloos driften op de Sporttracks. Snelheidsrecords worden door ons niet gebroken.

aart kramer

Heb je een racekoffer en wat zit er in?
Nee geen echte racekoffer, wel een kistje met auto’s (wat Ninco’s, Scalextrics en Slot.it) een schroeverdraaiertje en wat reserve sleepjes.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?
Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar het lijkt me een leuk extra spel element. Hier op Terschelling komt alles wat later aan dus ik verwacht over een jaar of 5 de eerste digitale baan.

aart kramer marklin

Ben je actief op andere slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?
Nee ik ben niet echt van de sociale media’s.
Ik ben wel lid van de Zweedse Märklin Sprintclub MSRC  zodat ik toch nog ergens bij hoor 😉

aart kramer

Waar kunnen de lezers meer van je zien?
In museum ’t Behouden Huys op Terschelling.

Bedankt Aart voor dit interview en de fantastische foto’s. 

Waskracht en slotracen

Slotcars en racebanen inspireren tv- en filmmakers. Dit is een goed voorbeeld van Nederlandse bodem. Dit filmpje (een bumper in jargon) is gemaakt door Aart Kramer, een Marklin-liefhebber. Binnenkort lees je op deze site een interview met hem. Hier alvast een voorproefje.

Aart Kramer over de Waskracht bumper:

Ik kocht begin jaren ’90 voor een paar tientjes een oude Stabobaan voor mijn broer Igor. Jaren later toen we voor het VPRO programma Waskracht! werkten en o.a. verantwoordelijk waren voor het maken van de bumpers en leaders (de korte filmpjes en aankondigingen tussen items en reportages in) bedachten we dat het leuk zou zijn om met die oude Stabobaan een bumper op te nemen. ’s Nachts hadden we de baan op de studiovloer van het VPRO gebouw uitgelegd. Met een mini camera werden alle losse opnames gemaakt. Mijn broer werd later in de shots gekeyed.

 

RacebaanInfo.nl is vernieuwd

RacebaanInfo.nl is vernieuwd. Deze website is samengevoegd met mijn blog Racebaaninfo.blogspot.com. Naast vele interviews en een groot aantal artikelen heb je nu ook de beschikking over meer dan 300 blogs met nieuws, reviews, links en filmpjes. Van alle oorspronkelijke artikelen en interviews van de site zie je het oorspronkelijke beeldmateriaal terug (hier en daar ontbreekt nog wat, maar daar wordt aan gewerkt).

Met nieuwe content ben ik ook bezig. Kortom: Racebaaninfo is weer ‘back on track’.

 

Woonkamerracen met Carrera Digital 124

Afgelopen weekend werd er bij mij thuis eindelijk weer geracet. Ik heb helaas nog geen vaste racebaan, maar had voor de gelegenheid mijn Carrera Digital 124 racebaan neergelegd, waarover binnenkort meer. Hier kun je alvast de bewegende beelden bekijken van mijn racebaanvrienden in actie.

Carrera 2018 – VR?

Carrera heeft de nieuwe catalogus online gezet.

carrera va

Voor de liefhebbers: Carrera 2018 Maar het gaat verder. SlotCarToday schrijft:

It was the digital magazine Zot4Slot that discovered the new Carrera Cam Car system. A 1:24 scale slot car that integrates a 5.8 Ghz camera that rebroadcast the action from the point of view of the driver-player. An action that the driver can see in his augmented reality glasses (FPV goggles) which will allow him to fully enjoy the possibilities of the Carrera digital system, with his lane changes and all the Carrera Race App special features.

 

L-O-L-A Lola, lo lo lo lo Lola

Al een paar jaar timmert Thunderslot aan de weg met prachtige slotcars. De Lola T70 MKIII is een super snelle auto, die met gemak alle klassiekers verslaat.

Well, I’m not the world’s most physical guy,
But when she squeezed me tight she nearly broke my spine
Oh my Lola, lo lo lo lo Lola

Well, I’m not the world’s most passionate guy,
But when…

thunderbolt lola

Review Thunderslot Lola T70 MKIII
Thunderslot is een relatief jong merk dat slotcars produceert. In 2015 besloot de ontwerper Giovanni Montiglio, tot op dat moment werkend voor NSR, voor zichzelf te beginnen. Samen met manager Armando Bizzotto en medewerker Linda Lisè vormen zij de staf van het merk Thunderslot. In diverse uitvoeringen heeft het merk de Lola T70 op de markt gebracht. Onder slotracers is dit model met applaus verwelkomd. In dit artikel behandel ik mijn ervaringen met de Lola T70 MKIII met productnummer CA00101S/W (dat is de rode).

Op de houten thuisbaan van Marc Stouten, het Souterrain, zette een clubracer de gele versie van dit model op de baan. De auto maakte onmiddellijk indruk op mij: de looks, souplesse en snelheid van de auto vielen onmiddellijk op.

In eerste instantie zie je dat deze slotcar past tussen de modellen van het Italiaanse merk NSR. Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk, omdat de ontwerper eerst voor dat werk heeft gewerkt, maar onder het kapje zie je duidelijke verschillen.

thunderbolt lola

Mijn model kreeg ik in eerste instantie niet open. De schroeven wijken af van de standaard, namelijk Torx T6. Met veel moeite kreeg ik met een nieuw aangeschafte Torx schroevendraaier de wel auto open. Helaas bleek later toen het kapje weer op het chassis zat, dat ik weer moeite had om het open te maken. De voorste schroeven werkten prima, maar de achterste was het probleem. Ik heb de schroeven vervangen door standaardschoeljes van andere slotcars en nu heb ik geen problemen. Ik zou hier geen melding van hebben gemaakt, als ik de indruk had dat dit een op zichzelf staand probleem was. Dat is niet zo. Van andere hobbyisten heb ik dezelfde klachten gehoord. Klachten worden – indien nodig – keurig door de winkelier/importeur opgelost. Overigens heeft het merk een geschiedenis met ’schroefjes’. Op twee internationale slotfora las ik dat schroefjes bij de kit ontbraken bij de eerste auto. Dat is vervelend, maar lastiger is als je de auto niet open kunt maken, omdat de schroeven te vast zitten. De schroefjes; een verbeterpuntje zullen we maar zeggen. Maar ik wil benadrukken – dit heb ik gezien en gehoord – dat Slotracing2go altijd de klant tevreden stelt, zodat er met de auto geracet kan worden.

Net als bij NSR neemt men het niet zo nauw met de exacte schaalverhoudingen. Dit model is platter en breder dan zou moeten. Wellicht ken je de uitvoering van Fly van deze Lola. De versie van Thunderslot is korter, smaller en de wielbasis is korter. Door de constructie ligt de auto lager op de baan, dat ten goede komt aan de wegligging en snelheid. En daar is het natuurlijk allemaal om te doen. Thunderslot heeft een auto op de markt gebracht dat de zeer snelle Mosler van NSR kan verslaan. En bij Classic races is de Thunderslot steevast te vinden in de hoogste regionen.

lola thunderslot

Qua prijs en kwaliteit zijn de modellen van Thunderslot te vergelijken met NSR. Beide merken leveren high-end slotcars waar weinig aan getuned moet worden. Omdat ik op een baan race waar siliconen verplicht zijn, heb ik het standaard rubber vervangen voor blauwe banden van Slot Angels. Aangezien deze banden vrij los op velgen zaten en niet deze banden nog wilde vastplakken, ben ik de open velgen vervangen door dichte velgen van slot.it. Heb wel een paar ringtjes op de assen geplaatst om te voorkomen dat de brede Slot Angels bij het chassis aanlopen.

De sidewinder motor zit met twee inbusschroefjes vast, waardoor het niet nodig is de motor vast te lijmen. De ‘short-can’ 12,5 volt motor draait 21.500 toeren en de overbrenging is 32:11 (plastic tandwielen).

Thunderslot levert de auto zonder magneten, maar er is ruimte voor drie (slot.it) magneten.

Het schoentje van de Lola heeft een aparte vormgeving. Deze lijkt geschikt te zijn om te racen op zowel plastic als op houten racebanen. Met kleine schroefjes worden de busjes van de motordraden tegen slepers geklemd. Ik vind het een mooi systeem.

De velgen van de achterwielen zitten vast met imbusschoefjes. De voorwielen niet. De hoogte van de vooras is wel verstelbaar.

Zoals gezegd: soepel en snel. Een heerlijke auto om mee te racen.

In Nederland wordt Thunderslot vertegenwoordigd door Slotracing2go (Kaatsplein 8, 8748 BZ Witmarsum. Email: info@slotracing2go.nl).