porsche slotit

De populariteit van het slotracen

Het slotracen is ontstaan aan het einde van de jaren vijftig. De racebaanhobby kent dus al een lange geschiedenis, maar de populariteit van het slotracen kent hoge pieken en diepe dalen. Een uitgebreid verhaal over de populariteit van het slotracen.

Aurora
Aurora veroorzaakt een echte slotrace-hausse in de jaren zestig. In 1965 had Aurora meer dan 25 miljoen HO (de kleinste schaal) slotcars verkocht. Huidige fabrikanten kunnen alleen maar dromen van dergelijke verkoopcijfers. HO domineerde met een ruime marge met de grotere schaal modellen. In eerste instantie kochten de volwassenen de sets voor hun kinderen. In de loop van de jaren zestig kregen de volwassenen ook interesse in de slotcars. Vanaf dat moment is de verkoop van racebaanproducten geëxplodeerd. In het midden van de jaren zestig trokken de grotere slotcars meer kopers. De 1:24 modellen, vooral bedoeld voor de clubbanen, waren niet aan te slepen.

Boeken en tijdschriften
Er verschenen veel boeken en tijdschriften over slotcars en racebanen. De belangrijkste drie tijdschriften waren Model Car & Racing, Car Model en Model Car & Track. Deze drie bladen hebben bijgedragen aan het populariseren van het slotracen. Er werd geschreven over het clubracen en de opkomst van de plastic baandelen. De clubracers reden met modellen op schaal 1:24 terwijl de thuisracers vooral bezig waren met HO-racebanen. Het racen met 1:32 modellen, zoals dat nu gemeengoed is, stond nog in de kinderschoenen.

Er was veel geld te verdienen in de racebaanbranche
In 1966 was de piek van de populariteit van het slotracen. Op dat moment werden meer dan 5.000 publieke wedstrijden per jaar georganiseerd in de Verenigde Staten. Racen bij commerciële clubs was mogelijk in alle grote en kleine steden. Het aantal wedstrijden nam af tot ongeveer 1.500 aan het eind van 1967.Helaas ging het aan het einde van de jaren zestig nog verder bergafwaarts met de sport, want zo werd het slotracen op dat moment nog gezien. Het clubracen werd veel te duur. De techniek ging met sprongen vooruit, maar de ontwikkeling daarvan kostte veel geld. De consumenten konden en wilden de enorme bedragen niet meer aan de hobby uitgeven. Het waren enkel nog de fabrieksteams van de racebaanmerken die met het beste materiaal racete. Door deze concurrentievervalsing haakten de hobbyracers massaal af.

Glorietijd
Aan het einde van de jaren zestig de hype van het slotracen voorbij. Die glorietijd is nooit meer teruggekomen. Het tijdschrift Model Car & Racing had in het redactionele artikel van het januari nummer in 1967 een vooruitziende blik:“..also, the 1/32 scale tracks don’t go out of business. They and HO are really the future of this hobby. Most people would really like to race at home, if only new and interesting cars and motors were made available to them in just half the volume catering to the 1/24 scale crew. We are glad to say that a few manufacturers are beginning to show more interest in 1/32 scale. There’s a future in it.”

Ook in Europa was het slotracen populair
Het slotracen speelde zich voornamelijk thuis af. Er waren in Europa minder raceclubs dan in de Verenigde Staten, waardoor vooral slotcars op schaal 1:32 over de toonbank gingen. In de jaren zeventig waren Märklin, Scalextric, Carrera en Fleischmann populair in Nederland. Er waren nog andere merken verkrijgbaar, zoals Jouef en Polystil, maar de voorgenoemde merken waren de grootste spelers op de markt.

Märklin
Märklin heeft auto’s en baandelen uitgebracht tussen 1967 en 1982. Na 1982 richtte het merk zich op de modeltreinen. Het is geen toeval dat Märklin de productie van racebanen stopte in de jaren tachtig. De populariteit van de racebanen had immers een dieptepunt bereikt. Fleischmann was erg populair aan het begin van de jaren tachtig, maar ook dit merk stopte met de productie van racebanen. Ook toen was het crisis en tachtig gulden voor een auto, want dat was de prijs voor een F1 Ferrari van Fleischmann, was ook te hoog. Dat konden de kinderen niet betalen.

Carrera heeft ook zware tijden doorgemaakt.
Het trieste dieptepunt was de zelfdoding van oprichter van het merk. Het Duitse bedrijf ging bijna failliet vanwege de financiële problemen. Josef Hermann Neuhierl moest personeel ontslaan en probeerde investeerders te vinden. Het werd Neurhierl allemaal te veel en beëindigde zijn leven (samen met zijn moeder) in 1985. Carrera kon een doorstart maken onder een nieuw management.In de jaren 70 en 80 waren de racebanen vooral in de (Europese) markt gezet als speelgoed. Pas toen het materiaal beter werd (realistischer) bleek er toch weer, net zoals bij de modeltreinen, een hobbymarkt in te zijn. De racebaan ging van de woonkamer naar de hobbykamer. De tapijtracers werden hobbyisten. Daardoor ging het in de jaren negentig weer de goede kant op met het slotracen.

carrera

Fly Model Car
De ommekeer in de racebaanhobby komt onder andere door Fly Model Car. De eerste slotcar van dit Spaanse merk viel op door de gedetailleerde uitvoering van het model. Ook Ninco speelde een belangrijke rol in de wederopstanding van het slotracen. De modellen gingen steeds beter lijken op de 1:1 versies. Magneten werden in slotcars gemonteerd, waardoor het racen eenvoudiger werd. Ook werden de onderdelen steeds beter waardoor het steeds leuker werd voor hobbyisten.

In Spanje en Engeland werd het slotracen weer populair
Veel raceclubs werden geopend werden voorzien van baanstukken van Ninco. Naast DTM en GT races werd Slotrally geïntroduceerd. Deze vorm van slotracen is buiten Spanje niet populair. Bij Slotrally worden tijdelijk racebanen neergelegd in de sfeer van een bepaalde rally. Drommen slotracers komen daar op af om hun kunsten te vertonen. Het gevolg was dat er enkele Spaanstalige tijdschriften waren. Guia Slotracing, MiniautoSlot en Masslot zijn jarenlang de grote tijdschriften geweest. Alleen MasSlot bestaat nog.

Scalextric en Carrara vaarden wel bij de populariteit van het slotracen
In de Duitstalige landen nam de interesse voor het slotracen enorm toe. Carrera ging zich niet alleen toeleggen op de hobbyisten maar wist en weet met de kleinere schaal (1:64) veel racebanen te verkopen. Carrera is inmiddels populairder dan ooit en Scalextric blijft ook goed aan de weg timmeren. Rond 2006 brachten de grote merken, Ninco, Carrera, Scalextric en SCX digitale racebaansystemen op de markt. Vooral de systemen van Carrera en Scalextric sloegen aan. Carrera heeft bijna al haar bestaande klanten weten te overtuigen dat analoog racen passe is. Ook Scalextric verkoopt meer digitale dan analoge racebanen.

Racebaanhobby in Nederland en België
In Nederland is aan het begin van deze eeuw het slotracen ook zeer populair geweest. De website Racebaan.com telde op het hoogtepunt 4.000 bezoekers per dag. Dit soort bezoekerscijfers zullen websites voorlopig niet halen. De crisis heeft toegeslagen. De budgetten voor hobbyisten zijn geslonken. De toekomst zal leren wanneer de populariteit van het slotracen weer gaat toenemen. Uit dit artikel blijkt dat de hobby ups en downs kent.Afwachten tot anderen de racebaanhobby (her)ontdekken is geen optie. We moeten zelf in actie komen. Kunnen de racebaanhobbyisten iets doen om de populariteit van het slotracen weer in de lift te krijgen?De beste methode is ons enthousiasme voor de hobby over te dragen op (onze) kinderen, vrienden, kennissen en familieleden. Laat anderen met jouw hobby meegenieten. Op die manier kunnen we een positieve bijdrage leveren aan de populariteit van de racebaanhobby. Dat is goed voor de slotracers, winkeliers en fabrikanten. Misschien komen de gouden racebaantijden ooit weer terug.

Wat vinden jullie van de tanende populariteit van de racebaanhobby?

4 gedachten over “De populariteit van het slotracen”

  1. Ik zelf ben pas enkele jaren geleden ingestapt in deze hobby.
    Mijn keus voor Carrera-digital brengt met zich mee dat ik niet mee kan praten over de andere merken.
    Carrera Digital past in combinatie met een geavanceerd Race Managment Systeem ( in mijn geval Cockpit-XP) volgens mij zeker in deze tijd.
    Er is voor elk wat wils: – aandacht voor de gedetailleerdheid van de modellen, – de snelheid en wegligging, – de scenery, – de historische correctheid, – de automatisering, – de competitie, – het verzamel aspect….. en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Mijn schaal is 1/32 en ik heb daar gelukkig plaats voor.
    Ik heb het idee dat veel van de huidige liefhebbers de laatste tijd richting schaal 1/24 gaan.
    Om de hobby meer bereikbaar en interessant voor een grotere groep te maken zou juist de schaal 1/43 meer door-ontwikkeld moeten worden.
    Als voor 1/43 nu ook dezelfde digitale mogelijkheden zouden bestaan als voor 1/32 en dan in combinatie met een serieus aanbod van goed gedetailleerde modellen in uitvoeringen die echt successen behaald hebben….. dan zie ik de toekomst van de slotcar-hobby veel beter in.
    De schaal 1/43 is ook in statische “diecast” modellen veel beter verkrijgbaar, waardoor combinatie’s in scenery beter mogelijk zijn..
    En waarom timmert ( verdorie) Carrera in Nederland niet meer aan de weg !

    Ik wil nog wel even kwijt dat, naar mijn mening, sites zoals “Racebaaninfo” ed. van groot belang zijn voor “onze” hobby.

    Maarten Circuit Weldaad

  2. Marc en Maarten bedankt voor de reacties.

    Ik wil graag even reageren op de 1/43 opmerking.

    In een interview met de direkteur van Ninco las ik dat hij vindt dat 1/43 geen hobbymateriaal is. Het is speelgoed en die mensen die dat gebruiken, worden geen hobbyisten. Maar ja, dat is zijn mening en hij (ninco) investeert niet in de maat. Ik krijg heel veel vragen over Carrera 1/43. Ik weet daar ook niets over en stuur deze mensen door naar enkele winkels.

    De importeur van Carrera heeft niets met slotracen! Echt waar.

    Natuurlijk, de merken zelf, zoals Carrera, Scalextric en Ninco zouden ook meer moeten doen aan de promotie. Maar ik loop allang genoeg mee in deze hobby om te weten dat we dat niet moeten verwachten. Er zijn winkeliers die hun nek uitstken, maar die hebben het denk ik, nu al moeilijk genoeg…

    Ik denk overigens niet dat er veel overstappers zijn van 1:32 naar 1:24. 1:24 is een beperkt clubcircuit. Ik flirt wel met 1:24 met BRM, maar het 1:24 racen is een aparte tak van sport.

    Ik ga op volle kracht door. Eens per week een nieuw artikel op mijn site. Ik hoop wel dat er meer lezers komen, want dan zijn er ook meer racers!

  3. Nog even reageren….
    Carrera heeft in 1/43 Carrera Go!!!. Dit is inderdaad wat je noemt: kinderspeelgoed.
    Hier horen de “Loopings” thuis, de fel gekleurde baanstukken en de fantasie ¬voertuigen ( Mario Karts, Disney / Pixar cars ed.)

    Carrera heeft echter ook Carrera 1/43 Digital.
    Hier kunnen nu 3 auto’s tegelijkertijd rijden. Er is een Black Box er zijn digitale wissels en draadloze digitale speedcontrollers.
    Carrera pakt echter niet door met dit systeem. Ik begrijp dat de huidige markt voorzichtig maakt, maar als je met een nieuwe produktgroep komt doe dat dan goed !

    Geef Digital 1/43 een vergelijkbare functionaliteit als Digital 1/32.
    Maak enkele en dubbele wissels niet meer in kleur rood of groen maar gewoon in zwart. Maak het mogelijk om met minimaal 4 auto’s tegelijkertijd te rijden. Maak mogelijkheden voor 2 Ghostcars. Maak ook voor deze schaal een Pitlane met tankfunctie. Ga praten met de makers van Cockpit-XP en zorg dat dit RMS ook op Carrera Digital 1/43 draait.

    De benodigde ruimte kan bij 1/43toch ca.een kwart kleiner zijn dan bij 1/32
    Bij onze modelspoor collega’s zijn er toch ook veel liefhebbers die zich toeleggen op spoor N 1/160.

    De verschuivende populariteit van 1/32 auto-modellen naar 1/24 zie ik gebeuren op het Duitse Freeslotter-forum. Op dit forum zitten bijna alleen maar Carrera gebruikers die natuurlijk profiteren van de geschiktheid van de Carrera-baandelen voor 1/24.

    Groeten,
    Maarten -Circuit Weldaad-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *